خیابان جنت، روبروی مسجد امیرالمومنین (ع) 051-52312015

آموزش تکنیک پتینه کاری روی چوب

blog04

قبل از هر چیز لازمه که بدانیم در مبحث تکنولوژی رنگکاری چوب هر کجا که نتوانیم از رنگهای مایع به عنوان رنگهای جوهری استفاده کنیم میتوانیم به این تکنیک متوسل شویم . این مطلب یعنی اینکه ذات بعضی از رنگها پوششی است و با اجرای آنها بر روی چوب امکان پیدا بودن موجهای چوب وجود ندارد مثل استفاده از رنگ سفید یا مشکی یا خاکستری که در اینجا میتوان از همین تکنیک بهره برد .

در بعضی از موارد میخواهیم که رنگی را بروی چوب اجرا کنیم که دارای تنوع رنگی باشد بدین ترتیب که زمینه چوب رنگی متفاوت با رگه های چوب داشته باشد بطور کلی پتینه یعنی ترکیب دو یا چند رنگ به طور مجزا و با ایجاد لایه های رنگی متفاوت .

.
حال با این آشنایی وارد این مقوله میشویم قبل از هر چیز لازم است بدانیم که برای اجرای این روش آشنایی با تکنیک سند بلاست که قبلا” آن را بطور کامل بیان کردیم لازمست .

آموزش سند بلاست چوب

به طور کلی چوبها به دو دسته همگن و غیر همگن یا نرم و سفت تقسیم میشوند که سند بلاست کردن آنها چنان کار دشواری نیست اما در این کامنت قصد دارم تا راز سند بلاست و پتینه بر روی کارهای روکشی را برای شما عزیزان توضیح دهم .

برای شروع از یک تکه نوپان که روکش ملچ بر روی آن چسبانده شده استفاده میکنیم و تصمیم میگیریم که آن را پتینه کاری مشکی و سفید کنیم بدین شکل که زمینه کار مشکی ولی رگه ها سفید باشد در ابتدا شاید فکر کنید که چنین کاری غیر ممکن است اما با کمی دقت و تلاش میبینید که کاملا” این کار شدنی است.

.

ابتدا با کمک فرچه سیمی دستی در امتداد رگه ها شروع به کشیدن فرچه بر روی کار میکنیم از آنجا که روکش ضخامت چندانی ندارد( معمولا”ضخامت رو کشها از نیم میلیمتر تجاوز نمیکند ) فرچه را با فشار زیاد نباید بر روی سطح روکش کشید چرا که ممکن است قسمتی از روکش زخمی و ازبین برود که اصطلاحا” به این عیب کچل شدن رو کش میگویند به آرامی و در جهت امتداد روکش چند مرتبه از اول تا آخر کار فرچه میکشیم به نحوی که وقتی ناخن خود را در جهت خلاف موجها بکشیم احساس کنیم که شیارهایی در کار ایجاد شده است .

.

پس از اتمام فرچه کشی سطح کار را به خوبی باد میگیریم و سپس رنگ مشکی فوری را رقیق کرده ودر جهت رگه های چوب دو دست نازک و با فاصله حدودا” چهل سانت میپاشیم دقت فرمایید که همین دو دست رنگ کفایت میکند چرا که گذاشتن رنگ زیاد بر روی کار سبب میشود تا رگه ها پر شود و مسأله مهمتر اینکه اگر رنگ ما غلیظ باشد باعث میشود تا رگه ها پر شده و کار به اشکال برخورد پس از اجرای رنگ مشکی و خشک شدن آن یک دست کیلر بروی کار میپاشیم هدف از کیلر پاشی این است که در پایان پس از پتینه کاری رنگ مشکی با رنگ سفید تداخل پیدا نکند .

بعد از خشک شدن کیلر باید بتونه ساخت. برای این کار لازم است که مقدار یک کاردک مل را با نصف قاشق چایخوری سریش مخلوط کرده و با کمک آب آنرا خمیری کرده و بوسیله لیسه کاردک بتونه را بر روی کل سطح کار میکشیم .

دقت فرمایید که در هنگام بتونه کاری رعایت چند مطلب الزامی است :

ابتدا اینکه سریش بتونه اگر زیاد باشد به مشکل بر میخوریم

دوم اینکه در زمان اجرای بتونه کاری دقت لازم به عمل آید تا هیچ کجا بدون بتونه نباشد و یا اینکه بتونه زیاد یا دو بار روی هم کشیده نشود و یا اینکه بتونه بر خلاف جهت رگه های چوب انجام نشود ( اصطلاحا” چپ انجام نشود )

و مهمتر از همه اینکه بتونه به صورت یک تکه بوده و یا اصطلاحا”تکه تکه نشود البته در مقطع طول زیاد که کار بالای یک متر باشد سعی کنید کار را به دو قسمت فرضی تقسیم کرده و یک بار از وسط تا انتها و بار دیگر قسمت بعدی را بتونه کنید .

پس از اتمام بتونه کاری و خشک شدن آن ، نوبت به مرحله سنباده کشی میرسد که تقریبا ”مهمترین قسمت کار میباشد با استفاده از یک سنباده۲۲۰ و در جهت رگه های چوب به آرامی سطح کار را سنباده کرده به نحوی که فشار زیادی به سنباده نیاید و یا بیش از حد سنباده به یک قسمت زده نشود و فقط سطوح صاف کار سنباده شود. دقت فرمایید که سنباده داخل رگه های چوب را پاک نکند و کاملا”با دقت و یکنواخت زده شود.

پس از اتمام سنباده کاری ، کار را از فاصله دور باد بگیرید چرا که فشار باد زیاد از نزدیک باعث میشود تا بتونه از کار جدا شود . پس از بر طرف کردن گرد و خاک از روی کار یک دست سیلر بر روی کار پاشیده و بعد از خشک شدنش با یک سنباده۲۲۰ کار کرده سطح کار را سنباده کرده تا زبری حاصل از سیلر کاری بر طرف شده و در نهایت هر نوع نیم پلی استری را که تمایل داشتید بر روی کار اجرا کنید.

Back to top